En een vleugje extra spanning bij de prijsuitreiking.
Al zeg ik het zelf: het WSVO-bestuur heeft het toch weer mooi geflikt! Dankzij de inzet van Rinus, Marco, Ab, onze voorzitter Bram én ondergetekende, konden we opnieuw een geslaagde Havendag en clubkampioenschap organiseren. Makkelijk lijkt het misschien, maar geloof me: er kruipt heel wat tijd en werk in. Ook een dikke merci aan onze sponsors: Navis Organica voor de prijzen, Van der Rest Nautic voor de heerlijke koffie en Krijn Verwijs (de firma van onze voorzitter Bram) voor de smakelijke mosselen. En natuurlijk ook dank aan de leden en anderen die mee hielpen bij het op- en afbreken van de tenten.
De weerapps voorspelden stevige wind, maar in werkelijkheid hadden heel wat boten moeite om überhaupt over de startlijn te raken. Iedereen had een eigen starttijd, maar het leek plots wel een massastart. Bram (aka The Max), de uiteindelijke winnaar in de “Full Speed”-klasse, grapte achteraf dat hij het leuk vond dat iedereen gewoon netjes op hem had gewacht om te starten.

Dit jaar koos het bestuur voor een indeling in twee klassen:
- Easy Going: voor wie het liever rustig hield met enkel fok en grootzeil.
- Full Speed: voor wie niet houdt van rustig zeilen.
In de Easy Going-klasse leek SummerSalt mooi op weg naar de winst, tot de schipper eerlijk toegaf dat hij een boei verkeerd had gerond. Daardoor ging de overwinning naar First Love. Een welgemeende proficiat aan beiden!
In Full Speed kwamen Wings en Satisfajer het vlotst weg, maar The Max liep al snel hoog aan de wal alle anderen voorbij en zette de achtervolging in. Easyliving zeilde “doublehanded”, maar twee paar handen bleken nét niet genoeg om de spi vlot te hijsen. Op Isa 2 zat de schipper nog half in zijn verkoudheid én daardoor niet echt wakker, waardoor zij net als alle anderen dienden te achtervolgen.
Met drie sterke zeilers extra aan boord en een net gepoetst onderwaterschip vloog Wings er vandoor, op de hielen gezeten door Satisfajer en The Max. Isa 2 leek nog een comeback te maken, tot een knoop in de tegenschoot van de gennaker roet in het eten gooide. Maar ook Wings bleef niet foutloos: de navigator nam een creatieve shortcut door zich in het parcours te vergissen. (Multi-tasken blijft lastig voor mannen…)
Ondertussen had The Max een strafrondje gemaakt na een akkefietje bij de O17, terwijl Satisfajer vrolijk doorvoer. In het laatste aan-de-windse rak wist Isa 2 nog Satisfajer te passeren, maar The Max was al lang gevlogen.
Bij de prijsuitreiking ontstond er helaas wat onnodig tumult. Het gerucht deed de ronde dat The Max slechts één strafrondje had gevaren in plaats van twee na het incidentje met Satisfajer. Maar de regels zijn duidelijk: als er geen onmiddellijk protest wordt gemaakt (met rood vlaggetje), dan is er géén protest. Punt. In dit geval was dat ene rondje zelfs niet nodig geweest. Belangrijkste les: leer de wedstrijdregels, en vooral – pas ze toe op het water. Roepen bij een prijsuitreiking is in elk geval nooit stijlvol. Beter: koop een biertje, praat rustig met elkaar, en leer er wat van.
Ik geef grif toe: ook ik ken de regels niet allemaal tot in de puntjes. Maar ze zijn wél interessant én maken het wedstrijdzeilen veiliger. Daarom stel ik voor dat we er komende winter wat aandacht aan besteden op onze blog, met duidelijke schetsen en voorbeelden. Misschien eindigen we met een gezellige quizavond? Wat denken jullie: leuk idee of meteen in de prullenmand?
De einduitslag in de Full Speed-klasse:
- The Max
- Isa 2
- Satisfajer


Met een speciale vermelding voor Wings: zonder navigatiefout waren jullie ongetwijfeld de winnaar. Misschien volgende keer de taken aan boord nét wat beter verdelen?
Auteur: Eddy Verbinnen